Spokojenost pacientů: celkovecelkovecelkovecelkovecelkove
Který zákrok je pro mne vhodný Kolik mě bude zákrok stát? Kolik ušetřím s laserovou operací Objednat na konzultaci

V zimních měsících je ostrý zrak na silnicích klíčový
04.02.2018

V zimních měsících je ostrý zrak na silnicích klíčový

Lesklá a namrzlá vozovka, odrazy protijedoucích aut a brzké stmívání. K tomu vystresovaní řidiči, kteří by vás bezohledně vytlačili z pruhu, jen aby v cílové stanici byli o pár vteřin dříve. Až stovky řidičů na silnicích sedají za volant se špatným zrakem. V realitě se toto zanedbání může promítnout do opožděných reakcí či v přehlédnutí překážky na silnici.

Každý řidič by měl mít v pořádku všechny zrakové funkce - zrakovou ostrost, zorné pole, schopnost vidět i za snížené viditelnosti, barevné vidění, dostatečnou citlivost na oslnění protijedoucím vozidlem a 3D vidění.

Zhoršený zrak můžeme často úplně přehlédnout. Někteří lidé ztratí až 50% vidění, aniž by si všimli jakékoli změny. Zraková vada za volantem se může rovnat stavu, jako při požití návykových látek. Podle primářky DuoVize MUDr. Lucie Valešové, by měl každý řidič podstoupit jednou do roka pravidelné oční kontroly s rozkapáním zornice (tedy vyšetření v cykloplegii).

 

POZDĚ spatřená překážka

Řidič se zhoršeným zrakem vybočuje podle dopravních expertů z jízdního pruhu až o 62 % častěji než řidič se správně zkorigovaným zrakem. Některým dělá problém rozeznávat espézetky vozidel. Sekunda je za volantem velmi dlouhá doba. Při rychlosti 60 km/ hod řidič ujede téměř 17 metrů, při 90 km/ hod až 25 metrů, jak udávají dopravní experti.

 Ostrý zrak je pro řidiče klíčový - DuoVize

 

SLEPÉ MOMENTY v autě

Každý řidič by měl mít ostré vidění do dálky i do blízka. Neustále musí sledovat dění před sebou i na krajnicích a zároveň kontrolovat údaje na palubním počítači. Pokud má řidič neléčenou nebo špatně zkorigovanou oční vadu, vystavuje se velmi riskantním momentům.

Při pohledu na palubní desku potlačuje řidič vnímání dění na silnici. Až po zpracování informace o rychlosti se zrak vrací zpět do původního postavení. Dobu trvání tohoto procesu ovlivňuje velké množství faktorů, mezi které patří věk, kondice, pozornost či zkušenost řidiče. V průměru tento proces může trvat 0,5-3 sekundy. Při jízdě v rychlosti 100 km/ hod vůz ujede 14 až 83 metrů a při rychlosti 160 km/ hod ujede 22 až 133 metrů.

"Během doby, kdy má řidič hlavu skloněnou, tak asi v průměru o 30 stupňů, dochází ke snížení ostrosti obrazu veškerého dění na vozovce, to je způsobeno následkem pohybu očí. Během této doby řidič nic nevidí a vůz jakoby řídil slepý člověk," vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize. Tento tzv.: "slepý moment" výrazně komplikuje a prodlužuje možná zraková vada, zejména nekorigovanou krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus nebo šedý zákal.

 

ÚNAVA a rozmazané vidění ZA VOLANTEM

Krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus lze jednoduše vyřešit dioptrickými brýlemi, kontaktními čočkami nebo šetrným odstraněním dioptrií femtosekundovým laserem nebo nitrooční operací. Pokud ale za volant sednete s nezkorigovanými dioptriemi, hrozí vám tzv.: astenopické potíže - horší soustředění, bolest hlavy, únava očí a mlžení obrazu před vámi.

 

BARVOSLEPÝ řidiči nevidí, že brzdíte

Jeden ze sta řidičů trpí poruchami barevného vidění či úplnou barvoslepostí. Zhoršené vnímání barev častěji postihuje muže. Většina postižených nedokáže vnímat určité skupiny barev či odstínů. Přestože jde o celoživotní problém, lidé trpící určitým stupněm barvosleposti o svém problému často ani netuší. Obvykle je někdo upozorní zcela náhodou. K nejčastějším poruchám patří vnímání červeno- zeleného spektra. Při slabších odstínech si barvoslepý lidé mohou zaměňovat zelenou s modrou nebo žlutou, oranžovou s červenou a červenou s modrou barvou. Poruchy vnímání červeno-zelených odstínů jsou nebezpečné zejména pro řidiče.

U těchto lidí musíme předpokládat, že znečištěná brzdová a obrysová světla spatří mnohem později než člověk s ostrým zrakem nebo dokonce vůbec. Barvoslepost je geneticky podmíněné onemocnění, na které v současnosti neexistuje léčba. Je však důležité, aby takovýto řidič o své oční vadě věděl a dokázal se přizpůsobit podmínkám na silnicích.

 Vidění s barvoslepostí - DuoVize

 

V AUTĚ žádný pláč?

Podobně jako pobyt ve vytopených místnostech se suchým vzduchem i klimatizace a topení v autě oči nadměrně vysušuje a narušuje tvorbu slzného filmu. Pokud již déle trpíte suchým okem, vaše potíže se v zimním období mohou dokonce znásobit. Očím pomohou tzv. umělé slzy, které by měly být povinnou výbavou. V lékárně dostanete například i takové, které obnovují všechny složky slzného filmu. Syndrom suchého oka se projevuje pocitem suchých, unavených, červených očí, oteklých víček, pocitem cizího tělíska, svědění, pálení nebo řezání. Paradoxně se projevuje často nejen zvýšenou suchostí, ale i naopak zvýšením slzením. Řešením jsou takzvané plugy, které mají dlouhodobější účinek.

  

RIZIKA řidiče

Řidiči s věkovou hranicí 65+ mají často neléčené onemocnění šedého zákalu. S přibývajícím věkem ztrácíme schopnost soustředit se, vnímat pohybující se objekty, rozlišovat detaily za šera i za jasného světla. Těžce snášíme osvětlení z reflektorů protijedoucích vozidel. Starší řidiči trpí častěji diagnózou šedého a zeleného zákalu či věkem podmíněnou makulární degenerací, což negativně ovlivňuje jejich řídící schopnosti. Stav zhoršeného vidění přichází často nepozorovaně a velmi pomalu. Člověk se lehce adaptuje na zhoršené vidění a slábnoucí zrak si nemusí vůbec uvědomit. K tomuto oslabení se připojí problémy se sluchem a to už je pro řidiče velice nebezpečný stav.

 

ŘEŠENÍ = OČNÍ PROHLÍDKA KAŽDÝ ROK

Pokud bychom podle očních odborníků podstoupili jednou ročně oční prohlídku, vyhnuli bychom se mnoha komplikacím v našem životě, a speciálně na cestách. Nejpřirozenějším je podle očních chirurgů trvalé odstranění brýlí pomocí chirurgického zákroku - bezbolestná laserová operace s použitím femtosekundového laseru (řidiči do cca 45 let s dioptriemi do dálky) a nebo metoda PRELEX (odstranění brýlí na čtení i do dálky implantací multifokálních či trifokálních čoček).

Oční prohlídka v DuoVizi s MUDr. Mikšovskou.

 

Na celkové vyšetření očí se můžete objednat do DuoVize na tel.: 777 643 020.


Online objednávka
Názory pacientů
Doporučeno pacienty
ISO Ověřená kvalita
Ušetřete čas i peníze! Potřebujete se zeptat, objednat nebo se poradit? Zanechte nám svůj kontakt a my vám zavoláme zpět.

Zavolejte mi zpět Česká verze stránek

icosk icopl icoen icode