Spokojenost pacientů: celkovecelkovecelkovecelkovecelkove
Který zákrok je pro mne vhodný Kolik mě bude zákrok stát? Kolik ušetřím s laserovou operací Objednat na konzultaci

Podzimní běhání: Pět důvodů a pět zásad pro noční běhání
13.11.2015

Pět důvodů, proč běhat v noci

Jistě, přijít domu v době, kdy už si u dveří musíte svítit mobilem na klíče, abyste se trefili do zámku, to je dostatečná výmluva pro to, proč nechat tretry odpočívat v botníku a na nohy natáhnout domácí papuče. Ale pořád je to jenom výmluva! Klidně vyběhněte až pozdě večer, nebo v noci. Dá se to a může to být fajn. Nebude Vám do toho zvonit pracovní mobil, nebudete se muset štvát domů zběsilou rychlostí, abyste „všechno“ stihli, nebudete muset omezovat odpolední aktivity, děti už budou dávno spát, naopak kamarádi si budou myslet, že už spíte. Budete mít chvíli sami pro sebe. Zkuste si po zprávách místo telenovely pustit trochu adrenalinu do žil a vyběhněte do potemnělé přírody. Vaše tělo Vám za to poděkuje.

Ani alkohol, ani bylinky, ani sex… Věřte, není lepšího „prášku na spaní“, než si jít po večerníčku zaběhat. I kratší výklus kolem bloku vám unaví tělo i mysl natolik, aby vás pak ani nenapadlo koukat do dvou do rána do stropu a přemýšlet o tom, na kolik mailů musíte ještě odpovědět. Hodinku po závěrečné sprše už nebudete vědět o světě.

Klimatizované posilovny s konstantní teplotou a rovným hladkým pásem jsou fajn. Ale koukat hodinu do zdi a poslouchat funění okolních snaživců, to už tolik fajn není. Namítáte, že koukat do tmy není o nic lepší? Věřte, že je. Navíc, když si do ní necháte trochu posvítit. Ať už měsícem, hvězdami, nebo čelovkou. I známá trasa okolo vašeho domu se stává vzrušující stezkou odvahy, kterou vnímáte zcela jinak, intenzivněji a dobrodružněji, než za dne.

Ticho léčí

Běhání má být především relax. A přiznejme si, co je relaxačního na tom, když na vás v jediném okamžiku troubí čtyři auta, pět štěkajících hafánků na vodítku vám omotá nohy, kličkujete v hejnu výletující školky a cyklista bez blatníků vám pošle rovnou do úst várku podzimního bahna? Noc má tu výhodu, že jste venku sami. Případně nikoho jiného alespoň nevidíte. Poslouchat jen vlastní dech a kroky po náročném hlučném dni, to je ten pravý balzám na duši.

Uvidíte (obrazně řečeno), že uhánět tmou má své kouzlo. Každé roční období má svůj půvab i ve chvílích, kdy na něj není vidět, nebo když do něj vstoupíte v záři čelovky.

Mezi běháním ve dne a klusáním v noci není zas až tak velký rozdíl. Pořád se jedná o rychlé střídání nohou, stále jde o pravidelné dýchání a rovná záda. Přesto ale to, že jednou na běh vidíte a podruhé o něco méně, přináší pár změn a zásad, na které je vhodné pamatovat.

Nespornou výhodou je, že v noci moc nejste vidět. Nemusíte se proto trápit tím, že vám úplně neladí proužek na triku s barvou tkaniček u bot. O to víc byste se ale měli soustředit na funkčnost vybavení. Noste na sobě dostatečný počet tenkých vrstev, se západem Slunce je zpravidla spojen jev ochlazení vzduchu. I když vybíháte za zářivého odpoledne, v cílové rovince vám klidně mohou drkotat zuby. Funkční prádlo pak spolehlivě odvede od vašeho těla pot, který vás po setmění začne chladit víc, než by bylo vhodné. Kvalitní boty jsou samozřejmostí – ať je světlo, nebo tma.

Tvrdost běžeckých bot se řídí terénem. Na běhání v lese, na louce a po nerovném terénu mají být tvrdší, aby zaručily dostatečnou stabilitu, na asfaltu a betonu musí být naopak dostatečně odměkčené. Platí také, že čím je terén tvrdší, tím by měla být vyšší, pružnější a silnější podrážka, aby neutralizovala nerovnosti terénu. Materiál svršku by měl být, prodyšný, absorbovat vlhkost a přizpůsobit se anatomickému tvaru nohy. Běžecké boty jsou individuální záležitost,“ vysvětluje ortoped MUDr. Jan Novotný a varuje: „Nevhodná obuv pak může zapříčinit i bolesti páteře, hlavy a zvýšit riziko tvorby křečových žil.“

Můžete být sebevětší romantik a milovník temnoty, ale bez čelovky byste se do nočního běhu neměli vůbec pouštět. A to především z bezpečnostních důvodů. Není to o tom, že byste si po tmě nedokázali zavázat tkaničku, ale spíš o tom, že občas vidět prostě musíte a ještě více musíte být viděn. Zejména při běhání na silnici. Kvalitní čelovka, dobře umístěná odrazka a reflexní oblečení vám v tomto případě opravdu mohou zachránit život.

Neosvětlený běžec na frekventované silnici, to je téměř sebevražda,“ potvrzuje Jakub Steiner, rekreační běžec a zástupce společnosti LedLenser, vyrábějící běžecké čelovky, a dodává: „V tomto případě se opravdu nevyplácí šetřit a kupovat levné nekvalitní výrobky, nebo napodobeniny. Na trhu je v současné době velké množství kvalitních čelovek, které dobře sedí na hlavě, jsou lehké a pohodlné, mají baterii s dlouhou výdrží a jsou kvalitně zpracované, tudíž nehrozí, že mi za první zatáčkou čelovka zabliká a zhasne.“ A nejde jen o pobíhání po silnici. Člověk zkrátka není noční tvor (v tom přirozeném slova smyslu) a občas si prostě musí posvítit. Nikdy nevíte, co vás na cestě potká.

Úletem nejsou ani brýle. Ne zrovna sluneční, ale čiré sklo ve sportovních obroučkách vás uchrání jak před rojícím se hmyzem, tak před neviditelnými větvičkami. „Ve tmě se zvyšují rizika spojená s pobytem v přírodě – čili úrazy v podobě vniknutí cizího tělíska do oka, ať už je to hmyz, částečky prachu, větvičky ze stromů,“ vysvětluje MUDr. Eva Jerhotová, lékařka oční kliniky DuoVize. Jako řešení se jeví pochopitelně běžecké brýle. Ty by měly být pohodlné, dobře sedět na obličeji a zakrývat celé oči a jejich okolí, i ze strany, tak aby chránily bulvy také před větrem a vysycháním. „Klasické dioptrické brýle nejsou vhodné, neposkytují dostatečný výhled do stran a nechrání oči tak dobře, jako brýle sportovní. V případě oční vady je lepší volit kombinaci kontaktních čoček a sportovních brýlí,“ dodává lékařka.

Můžete mít na hlavě sebesilnější čelovku, ale počítejte s tím, že nikdy to nebude jako za dne (ostatně, o to tady jde). Tomuto faktu přizpůsobte i svoji trať. Je lepší běžet někde, kde to alespoň trochu znáte, než se pouštět do neznámých hvozdů plných roklin, kamenů a pařezů. Vy i vaše kotníky rozhodně oceníte, když alespoň pro začátek vyberete dobře známý a pokud možno rovný terén. Není ostuda zvolit pro noční výpravy i atletický ovál, kde vám zpravidla tolik karambolů nehrozí (ale raději se včas přesvědčte, že před vámi na ovále neprobíhal trénink na sto metrů překážek).

Omezeným smyslům přizpůsobte i tempo. Tma by sice neměla vaše běhání zastavit, ale aspoň trošku přibrzdit byste měli. Na překážku zareagujeme pružněji v případě, že nejsme v plném sprintu.

Tma je hezká věc, ale to, že se v ní dá schovat, jde i velmi dobře zneužít. A to, že se vám do     hlavy vkrádají obavy z možného přepadení, je zcela na místě. A je jedno, jestli jste křehká    atletka na potemnělém sídlišti, nebo stokilový judista uprostřed lesa. Ne vždy totiž máte jistotu, že utečete. Pepřový sprej nám může pomoct v konfliktech s lidskými, ale i čtyřnohými divočáky.

Ano, chcete si vyčistit hlavu a netoužíte po tom, aby vás někdo v blaženém tichu otravoval telefonáty. Ale na to stačí vypnout zvonění. Mobil doma nenechávejte, obzvláště když běžíte po nové trase. Mobilní operátor společně s GPS vám prokážou cenné služby v případě, že trochu sejdete z cesty (a že to v noci nemusí být zas až takový problém), ale také, nedejbože, v případě tísňového volání. Mobil ocení atleti i sváteční běžci. Neustále zdokonalované aplikace vám přesně propočítají tep, trasu i spálené kalorie. A když potkáte cestou rozsvícenou osvěžovnu a „trénink se vám lehce protáhne“? I vaši blízcí budou klidněji spát, když jim dáte vědět, že jste v pořádku.

Zobrazit dle zdroje

Zobrazit dle tématu

Zobrazit dle osobnosti

Ušetřete čas i peníze! Potřebujete se zeptat, objednat nebo se poradit? Zanechte nám svůj kontakt a my vám zavoláme zpět.

Zavolejte mi zpět Česká verze stránek

icosk icopl icoen icode icovie