Spokojenost pacientů: celkovecelkovecelkovecelkovecelkove
Který zákrok je pro mne vhodný Kolik mě bude zákrok stát? Kolik ušetřím s laserovou operací Objednat na konzultaci

Oranžový superhrdina jménem mrkev: Chrání před rakovinou a infarktem
14.07.2017

Výčet blahodárných účinků nenápadného kořenového hrdiny tím ale nekončí. Mrkev zlepšuje kvalitu pleti, chrání zuby a dásně, slouží jako prevence infekcí, a dokonce zpomaluje stárnutí buněk. Podoba mrkve, jak ji známe dnes, vznikla v 17. století v Nizozemsku, kde pěstováním změnila svou barvu z původní černé na typickou oranžovou.

Mrkev ale pochází z oblasti Afghánistánu, Íránu a Pákistánu, kde lze dodnes najít její divoké příbuzné. Předpokládá se, že mrkev se na přelomu prvního a druhého tisíciletí rozšířila až do Středomoří a do západní Evropy se dostala až o dvě staletí později.

Postupem času také vznikl oblíbený a široce rozšířený mýtus, že mrkev napomáhá zlepšovat zrak.

„Mrkev je sice pro oči prospěšná, ale například krátkozrakost skutečně vyléčit nedokáže. Je ale bohatá na beta-karoten, jehož přeměnou v těle vzniká vitamin A. Ten je důležitý pro rodopsin, tedy oční pigment obsažený v tyčinkách, který zajišťuje správné vnímání světla a je základem pro vidění ve tmě.Důležitá funkce beta-karotenu je ale i ta, že pomáhá zabraňovat věkem podmíněné makulární degeneraci a oddaluje výskyt šedého zákalu,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha. Vitamin A také pomáhá játrům odplavovat z těla toxiny.

Vláknina obsažená v mrkvi zase čistí střeva a urychluje jejich pohyb. Vysoký obsah beta-karotenu v těle slouží jako antioxidant pomáhající prostřednictvím lidského metabolismu regenerovat poškozené buňky a zpomalovat jejich stárnutí. Tento antioxidant navíc chrání pokožku před poškozením od slunečních paprsků, zatímco jeho nedostatek naopak přispívá k vysušování kůže, vlasů a nehtů.

Mrkev také funguje jako prevence nejrůznějších infekcí a lze ji použít jako vynikající pleťovou masku, ideálně v kombinaci s medem.

Veřejnosti nepříliš známé jsou ale především účinky falkarinolu, tedy pesticidu, který mrkev produkuje pro ochranu svých kořínků před plísněmi. Ten totiž pomáhá snižovat riziko rakoviny plic, prsou a střev, přičemž mrkev je jediným přirozeným zdrojem této látky. Ukázala to studie vědců z univerzity v britském Newcastlu, kteří zkoumali účinky syrové mrkve na hlodavcích. Studie z prestižní americké Harvardovy univerzity zase ukázaly, že lidé konzumující pět nebo více mrkví denně mají menší šanci utrpět mozkovou mrtvici než ti, kteří jedí pouze jednu mrkev měsíčně nebo i méně.

Výzkumníci z Harvardu také zjistili, že mladší ženy, které denně konzumují dvě a více porcí ovoce a zeleniny bohaté na karotenoidy (pomeranče, brokolici, mrkev, římský salát a špenát), mají o 18 % nižší riziko výskytu rakoviny prsu než ženy, které jí méně než 4 porce týdně.

Výjimečnost mrkve v říši zeleniny prokazují výsledky studie, podle níž jsou karotenoidy spojovány s nižším rizikem výskytu srdečních onemocnění, protože kromě beta-karotenu obsahují rovněž alfa-karoten a lutein. Pravidelná konzumace mrkve navíc snižuje hladinu cholesterolu. V neposlední řadě ale náš oranžový superhrdina úřaduje i v dutině ústní.

Chroupání mrkve totiž nejen zklidňuje nervy a mírní stres, ale lze se jím snadněji zbavit zubního plaku a kousků jídla zachycených mezi zuby, podobně jako s pomocí zubního kartáčku či zubní pasty.

Mrkev rovněž stimuluje dásně a pomáhá větší tvorbě slin potřebných pro trávení.

 

Zobrazit dle zdroje

Zobrazit dle tématu

Zobrazit dle osobnosti

Ušetřete čas i peníze! Potřebujete se zeptat, objednat nebo se poradit? Zanechte nám svůj kontakt a my vám zavoláme zpět.

Zavolejte mi zpět Česká verze stránek

icosk icopl icoen icode